Monday 30 March 2015

Asal usul pantai timur

Assalamualaikum... korang tau x asal usul negeri2 pantai timur ni??  mngkin ada yg tau kot tapi sy nak share sikit untuk tambah pengetahuan kita bersama. Kalau nampak macam karangan sikit tu jgn marah plak sbb baru nak belajar buat blog katakan... :) Klau ade yang kurang atau salah silap tu mintak komen yea..TQ


  • Kelantan

Dikisahkan nama kelate ni diperkenal oleh orang india utara yang berasal dari sebuah bandar yang bernama koli, jadi nama koli tu digabungkan dengan perkataan 'Thana' yang bermaksud tanah, lalu jadilah 'kolitana'.. penduduk ketika itu pn memanggil Kelantan dengan 'kolamtanah/kolamtam' yang akhirnya menjadi   Kelantan.


  • Terengganu
Ganu dipercayai berasal dari cahaya kilat yang dilihat oleh penduduk kelantan, lalu berkata 'terangnya gonu'. Ada yang cakap nama Terengganu berasal dari kisah penemuan taring gajah di sungai pulau Duyung, disebabkan saiznya sangat besar dan tak pernah dilihat, mereka memanggil taring tu dengan 'Taring anu'. Sungai tu dikenali sebagai 'Sungai Taring Anu'.


  • Pahang
Nama klasik Pahang ialah Inderapura, nama pahang ni telah ada sebelum Melaka lagi yang dipanggil Pahang Tua. Tiada kisah yang jelas bagaimana Pahang mendapat namanya namun dalam bahasa Khmer, pahang bermaksud 'timah' yang mungkin ada berkait dengan sungai lembing yang terkenal dengan timah.

Itulah serba sedikit berkaitan negeri2 pantai timur mendapat namanya... 

No comments:

Post a Comment